Musiikkikoulutusta insinööreille

Musiikkikoulutusta insinööreille

 

Nokia ei enää palaa uuteen kukoistukseen, valitettavasti. (Tämä on kirjoitettu ennen Nokian puhelinliiketoimintojen myyntiä). Applen kopioiminen ei tule riittämään. Missä vika? Yksinkertaisesti siinä, että luovuus puuttuu. Elämme informaatioaikakauden murrosvaihetta. Tuotteet, joita myydään pelkkään tekniseen tai muuhun tietämykseen perustuen ovat eläneet aikansa. Ne pakenevat väistämättä Aasiaan, tai automaatio vie niiden ympäriltä työpaikat.

 

Sama tieto on nykyisin kaikkien käytettävissä, aasialaiset vain käyttävät sitä pienemmällä liksalla. Paluuta takaisin ei ole, vaikka sitä kovasti haikailemme. Informaatioaikakaudella riitti, kun insinöörit, tohtorit ja eri alojen asiantuntijat naittivat tietoa ja dataa tuotteiksi, jotka sitten testattiin erilaisten standardien vaatimusten mukaan. Tämä aika on auttamatta menossa ohi. Koulutus kuitenkin tuottaa edelleen hallinto- ja virkamiehiä tämän päivän tarpeisiin, kun sen pitäisi tuottaa luovia yrittäjiä huomispäivän haasteita varten.

 

Otetaanpa esiin pari menestystarinaa. Kun suomalaisen Rovio yhtiön eräs perustaja kehitti tuotetta nimeltä Angry Birds, sanoivat hänen vanhempansa: ”Koska sinä lopetat tuon lapsellisen puuhastelun ja alat tehdä oikeita töitä?” Lapsellisen puuhastelun tuloksena syntyi kuitenkin tuote, joka teki Roviosta miljardien eurojen arvoisen yrityksen. Entä sitten Applen IPhone, älypuhelin, jota kaikki haluavat. IPhonen suosio perustuu siihen, että sen käyttö on äärimmäisen helppoa, se onnistuu pikkulapseltakin. Näiden molempien tuotteiden osalta on nähtävissä, etteivät ne perustu pelkästään vasemman aivolohkon toiminnallisuuteen, loogisuuteen ja rationaalisuuteen, kuten useimmat informaatioaikakauden tuotteet ovat perustuneet, vaan niihin on sisällytetty runsaasti oikean aivolohkon ominaisuuksia, kuten huumoria, kekseliäisyyttä, intuitiota, iloisuutta ja sosiaalista näppäryyttä.

 

Tässä olemmekin vihdoin asian ytimessä. Esim. teknisten alojen koulutus, joka tähtää lähes yksinomaan eri alojen teknisten asiantuntijoiden synnyttämiseen lähinnä vasemman aivolohkon analyyttisiä ja verbaalisia kykyjä ja taitoja kehittämällä, on kokonaan unohtanut oikean aivolohkon. Tämä tosin pätee kaikkeen muuhunkin koulutukseen. Musiikkia ja luovia aineita vähennetään kaikkialla, koska niillä ei nähdä olevan paljoakaan arvoa.

 

Johns Hopkins School of Education tutki Silicon Valleyn huippuinsinöörit ja totesi heidän olevan lähes poikkeuksetta eteviä myös musiikin alalla. Tämän pitäisi herättää hälytyskellot. Mistä oikein on kyse? Edesmennyt Steve Jobs, joka sai Applen kukoistamaan, oli puoliksi taiteilija, puoliksi insinööri.

 

Amerikkalainen aivotutkija Jill Bolte Taylor on todennut kirjassaan ”Elämäni oivallus”: ”Länsimainen yhteiskunta hyödyntää oikeaa aivolohkoa vain noin 15%:sesti.” Siis ei juuri lainkaan. Hän on myös kertonut, että oikeassa aivolohkossamme asuu syvällinen universumin viisaus. (Tässä kohtaa Jill Taylor on väärässä. Hänestä vain tuntui siltä, koska hänen vasen aivolohkonsa oli täysin mykkä. Vasen aivolohko synapseineen on yleensä pahin este intuition toimivuudelle. Vasemman aivolohkon toimimattomuus soi hänelle jatkuvan yhteyden universumiin pineal-glandin kautta.  Hän kuvitteli yhteyden toimivan oikean aivolohkon kautta, tosiasiassa yhteys toimi edellä kerrotulla tavalla).  

 

Kaivetaanpa esille vanha tarina luovuudesta. Oli kauppias, jolla oli kaunis tytär. Kauppias oli ahneelle pankkiirille pahasti veloissa. Sekä pankkiiri, että kauppias tiesivät, että velkoja on niin paljon, ettei kauppias pysty niitä hoitamaan. Pankkiiri oli ihastunut tyttöön ja ehdotti, että jos tyttö tulee hänelle, isän kaikki velat annetaan anteeksi. Tyttö kuuli asiasta, eikä pitänyt siitä. Lopulta tilanne kehittyi niin pitkälle, että se annettiin kohtalon käsiin. Pankkiiri otti hattunsa ja sanoi asettavansa hattuun mustan ja valkoisen kiven. Jos tyttö nostaisi valkoisen kiven hän olisi vapaa ja isä pääsisi veloistaan. Jos hän nostaisi mustan kiven tyttö tulisi hänelle ja isä pääsisi tällöinkin veloistaan. Tyttö kuitenkin huomasi, että pankkiiri salaa pisti hattuunsa kaksi mustaa kiveä. Miten tyttö selvisi tilanteesta, sen saavat analyytikot ratkaista. En kerro tässä luovaa ratkaisua.

 

Vasemman aivolohkon resurssit on pian ammennettu täysin loppuun. 4-5 vuotiaat lapset ovat 90%:sesti erittäin luovia. Aikuisista luovuuden onnistuu säilyttämään iästä riippuen 2-5%. Asioiden tarkempi ja tarkempi analyyttinen pyöritys ei usein johda mihinkään. Hyvin harvoin se ainakaan luo merkittävässä määrin uusia työpaikkoja. Ratkaisu onkin löydettävissä oikean aivolohkon hyödyntämättömistä voimavaroista ja intuition avulla saatavasta lisätiedosta.

 

Harva tietää, että monet ihmiskunnan suurimmista saavutuksista on tehty musiikin tuella. Albert Einstein oli musiikkimies ja otti viulun käteensä, jos teoriat eivät kehittyneet toivotulla tavalla. Nikola Tesla, jota pidetään kenties kaikkien aikojen suurimpana keksijänä, sanoi pyrkivänsä kuuntelemaan kosmoksen sinfoniaa. Musiikki saa tunnetusti aivot toimimaan kokonaisvaltaisesti. Tämän ovat myös suomalaiset aivotutkijat osoittaneet. On myös tunnettua, että musiikkiluokkalaiset menestyvät myöhemmin työelämässä erinomaisesti.

 

Yalen yliopisto tutki opiskelijoidensa koulumenestystä ja menestystä työelämässä. Tutkimus osoitti, ettei koulumenestyksen ja työelämän menestyksen välillä ollut mitään korrelaatiota. Koulumenestys tunnetusti korreloi älykkyyden kanssa. Luovuus ei ole missään tapauksessa yhtä kuin älykkyys toiminnassa, vaikka usein niin kuvittelemme. Luovuuden puute olikin Yalen tutkimusten mukaan suurin syy älykkäiden huonoon menestykseen työelämässä.

 

Ellemme ota oikeaa aivolohkoa ja myös aivolohkojen keskellä sijaitsevaa pientä pineal-glandia  huomattavasti nykyistä voimakkaammin tietoiseen käyttöömme, meidän on turha haikailla täystyöllisyyden perään. 15%:n käyttöaste oikean aivolohkon ja täysin satunnainen käyttö pineal-glandin osalta eivät riitä mihinkään. Informaatioaikakausi on pian täysin ohitettu. Aivot ja pineal-gland on vihdoinkin otettava käyttöön kokonaisvaltaisesti. Niin absurdilta kuin se kuulostaakin, tulevaisuuden työpaikat syntyvät vain siten, että lisäämme pontevasti oikean aivolohkon ja pineal-glandin käytön koulutusta.

Koulua käyvien insinöörien ja jo valmistuneiden osalta esim. musiikkikoulutus ja pineal-gland - koulutus voisivat aluksi olla jonkinlaista hätäkoulutusta. Muuten näiden taitojen koulutus pitäisi ehdottomasti aloittaa jo peruskoulun ala-asteilla.  

 

Kirjoita uusi kommentti: (Napsauta tästä)

123kotisivu.fi
merkkiä jäljellä: 160
OK Lähetetään.
Katso kaikki kommentit

| Vastaa

Uusimmat kommentit

13.12 | 13:56

Kummallista joukkoa nuo viikingit

...
06.05 | 20:05

Koska liikumme tieteen reuna-alueilla, emmekä voi olla täysin varmoja, kannattaa odottaa 100 v. saadaksemme tieteellisen varmuuden.

...
03.02 | 12:43

On se hienoa, kun Suomessa on neljä vuodenaikaa Kevät, Kesä, Syksy ja Talvi. Nyt elämme talviaikaa ja Turussa ennuste seuraavien 10 päivälle on 0 -15 asteeseen

...
23.10 | 14:54

Joo, nähty on.

...
Tykkäät tästä sivusta
Hei!
Kokeile tehdä oma kotisivu. Minäkin tein! Se on helppoa ja sitä voi kokeilla ilmaiseksi
ILMOITUS